איך פותחים את הפה כדי לקבל קול גדול ?

האם אתם מסננים, מכווצים או מרפים את הפה כשאתם שרים?
ולמה בכלל צריך לפתוח את הפה כדי להפיק קול גדול בלי מאמץ?

אם אנחנו רוצים ללמוד לשיר יותר טוב ויותר בקלות,
חשוב מאד שנטפל באופן שבו אנחנו משתמשים בפה שלנו בזמן שאנחנו שרים.
למה ? משום שככל שאנחנו מרפים ופותחים לרווחה את הפה האוויר והקול שלנו יוצא בקלות.
אנחנו מדמים את הגרון והפה לצינור פתוח שהצליל עובר דרכו משוחרר, גדול ומלא .

בואו נחשוב על צליל של חליל צד ונשווה אותו לצליל של חצוצרה,
בצורה שלהם הם מאד דומים – שניהם צינורות חלולים ומתכתיים .
אבל ההבדלים המשמעותיים ביניהם הוא גודל "הפה" שלהם –
חליל צד נשמע יותר דק וחלש עם פתח עגול צר
והחצוצרה מפיקה צליל חזק וגדול יותר בגלל המפתח הגדול יותר שלה.

נסו בעצמכם לשיר את אותו השיר כשהפה כרגיל,
ואז שירו אותו שוב כשאתם פותחים יותר את הפה
ושימו לב האם קל יותר לשיר, האם הצליל משתנה,
ועד כמה אתם מתאמצים כשהפה פתוח יותר.

אבל איך נפתח את הפה וגם נשאיר אותו רפוי?

הנה הנחיות לפתיחת מוצא של הפה שלנו-
1. התחושה כשפותחים את הפה לשיר היא של כובד של הלסת כלפי מטה.
2. הפנים רפויות – עיניים, לחיים, פה, לשון.
3. הלסת העליונה נשארת במקומה ואינה זזה ורק הלסת התחתונה נופלת למטה רפויה .
4. השפתיים רפויות לגמרי ואינן נמתחות לצדדים (לא נפתח את השפתיים הצידה כמו בחיוך כדי להימנע מן המתיחה).
5. הלשון נחה בתחתית הפה, רפויה, נוגעת בחיבור שבין השיניים התחתונות והחניכיים התחתונות .
(לשים לב לא לקפל את הלשון בתוך הפה ולחסום את מעבר האוויר)
6. הלוע הפנימי, המקום של הענבל פתוח לרווחה ואוויר עובר בו בקלות .

 

לשים לב!
שהלסת פתוחה לרווחה אבל לא כואבת
שהשפתיים רפויות
שאין מאמץ בלוע ובאזור השקדים שלנו.

בכל פעם שנשיר את הצליל אה (עם קמץ מתחתיו, או במילה אבא) נשאף
להגיע לפתיחה הבסיסית הזו של הפה.
בהתחלה התרגול ישמע לנו מלאכותי אבל עם הזמן
נדע להשתמש בפתיחה יותר ויותר בטבעיות,
לשחרר את הלסת התחתונה ולקבל צליל טבעי בקלות.

בהצלחה בתרגול, אשמח לשמוע איך התרגול בשבילכם,
אה, ותתרגלו רק בבית כי בחוץ מסתובבים רק עם מסיכות!
תזכרו לשחרר שפתיים, לפתוח פה ולשיר בקלות
אבל מכל הלב
שרון מורדוך

כתוב/כתבי תגובה