איך לבחור מורה לפיתוח קול ?

איך בוחרים מורה לפיתוח קול?
יש כל-כך הרבה סוגים של מורים, סגנונות, הכשרות והצעות בתחום.
אז איך יודעים מה נכון עבורנו?
בימים האחרונים אני מקבלת פניות של מתעניינים בשיעורים
ואני שומעת שאלות חוזרות,
וגם התלבטות לגיטימית של אנשים שרוצים לשיר,לכן אני כותבת כאן במרוכז

6 שאלות שכדאי לברר
בדרך לבחירת המורה הנכון לנו אישית.

 

ראשית אני רוצה להציף עובדה שרבים מכירים בה:
אין מודל אחיד או מרכז הכשרות רשמי למורים לפיתוח קול. להיפך –
יש היצע עצום ומגוון של מורים, החל מכאלה שהם זמרים או מוזיקאים שמשלימים הכנסה,
עבור בסטודנטים למוזיקה במכללות ובתי ספר למוזיקה,
ישנם מורים מקצוענים שמשקיעים הרבה מאד בלימוד יסודי של אנטומיה והשתלמויות בנושא הקול,
וכלה בקלינאי תקשורת שמתמחים בקול ומלמדים גם לשיר.
כל הקשת ממי שהוראת פיתוח קול בשבילו היא שלב בדרך ועד מי שהדרכת פיתוח קול הוא הייעוד והמקצוע שלו.


מה זה אומר?

שאין בחינה או בקרת איכות ממוסדת של מורים לפיתוח קול,
למעשה כל אחד יכול ללמד,
מה שמקשה עלינו עוד יותר בבחירה.


אז איך יודעים ?!?

הנה ההצעה שלי לשאלות שכדאי לברר ולשאול כעזרה לבחירת המורה הנכון עבורנו –

1.מה המטרה שלנו בתחום השירה וההופעה?
הנה מטרות של תלמידים שאני פוגשת בהן :
אני רוצה לשיר בקריוקי עם החברים, אני רוצה להופיע עם הרכב נגנים, אני רוצה לרפא את הצרידות שלי, אני מתכוננת לאודישן, אני יוצר שירים ורוצה גם לשיר אותם, בא לי להוציא סינגל שלי, אני מוזיקאית ואני רוצה להשתפר בשירה ונגינה יחד על במה, אני בונה הופעה חדשה שתרוץ בכרטיסים ואני צריך לשפר את הטכניקה שלי, אני לא רוצה בכלל להופיע רק להנות בשיעורים, אני רוצה לשיר בסגנון ים תיכוני ומחפש מי שיעשה לי פריצת דרך להיות זמר מפורסם. ויש עוד ועוד ….

השאלה שכדאי לנו לשאול את עצמנו קודם כל היא "מה אנחנו רוצים?"
התשובה תעזור לנו מאד לבחור את המורה הנכון לנו.


2.מה האתגרים שלי בתחום הקול?
לכל אחד יש אתגר אחר.
מי שצרוד שונה ממי שסובל מפחד קהל,
חסרי נסיון על במה צריכים לימוד שונה
ממי שהוא חיית במה והופיע כל חייו,
מי שהטווח הקולי שלו מוגבל
שונה ממי שחסר לו אורך נשימה.
כשנחפש את המורה הנכון עבורנו

כדאי שנגדיר לעצמנו את המצב שלנו ומה הציפיות שלנו עוד לפני השיחה עם המורה.


3. מה ההתמחות, הסגנון והנסיון של המורה ?
עכשיו כבר הרבה יותר קל לנו לבדוק מה מתאים לנו,
נוכל לשאול את המורה ישירות
האם הוא מלמד מה שאנחנו רוצים ללמוד-
טכניקה, הגשת שיר, תיאוריה , נשימה, יציבה,איך כותבים שיר.
כל מורה יודע לומר במה הוא טוב יותר.

 

4.האם יש חיבור עם המורה?

החיבור ניתן לבחינה כבר בשיחת הטלפון,
אבל אני ממש ממליצה לערוך שיעור אחד מלא פנים אל פנים עם המורה.
בסופו של יום לימוד אפקטיבי
מתרחש בסביבה נעימה ואוהדת,
מה שנקרא "כימיה",
בייחוד ששיעורי פיתוח קול הם אישיים.
איזה כיף שיש תלמידים ומורים שונים,
ולכל תלמיד יש את המורה שמתאים לו,
אם לא כמה כאלה .
5. איפה ממוקם סגנון הלימוד של המורה בסקאלה בין פרקטי ומעשי ועד תאורטי בלבד,
ועל איזו שיטת לימוד נשען המורה (האם יש לו שיטת לימוד בכלל?).
במונח "פיתוח קול" נכנסים כלכך הרבה שיטות ו"אין שיטות".
מאוסף תרגילים שמורה אוסף מכל מיני מקומות, דרך שיטה ידועה שהמורה מלמד או שיטה שהמורה המציא.מדרך רוחנית ועד טכניקה בלבד.
6. האם יש תלמידים שממליצים על המורה?
כמו בכל בחירת איש מקצוע
המלצות של אחרים
חשובות מאד כדי לשמוע ולהכיר כמה שניתן
את המורה לפני ותוך כדי הלימוד.
מורה בעל נסיון ומוניטין
בדרך כלל יספק המלצות באתר,
בעמוד פייסבוק וברשת האינטרנט,
של תלמידים שלמדו איתו וידעו לספר עליו.

_
בחרנו מורה ואנחנו לומדים כמה שיעורים,
איך נדע שהשיעורים שלנו יעילים, איכותיים ונכונים עבורנו?
הנה מספר "מצפנים" כדי שנוכל לתת לעצמנו אישור שאנחנו בדרך הנכונה:-

👈 אם אנחנו יוצאים משיעור והגרון שלנו כואב ממאמץ,
משהו לא בסדר! משיעור פיתוח קול יוצאים ללא כאבי גרון בפרט
(ובדרך כלל ללא כאבים בכלל).
👈בשום מקרה אנחנו לא אמורים להצטרד משיעורי פיתוח קול.
אם השיעורים מצרידים אותנו,או התרגילים עושים את זה,
המורה שלנו לא מספיק מקצועי ולא מכיר את עבודת הקול לעומק.
👈אם אנחנו לא מבינים את התרגילים ולאן הם מובילים באופן כללי
אנחנו כנראה לא במקום הנכון .
אנחנו רוצים תקשורת ברורה והסברים שמובנים לנו על מה שנעשה בשיעור,
מטרת התרגילים ולאן מכוון השיעור,
ואנחנו רוצים גם מורה שמוכן להסביר לנו שוב ושוב ושוב
ולענות על כל שאלה שלנו,כי אין דבר כזה שאלה שטותית.
👈אם אין לימוד טכניקה ונשימת סרעפת בשיעור
אנחנו לא בשיעור פיתוח קול –
אנחנו בשיעור שירת שירים.
זה נחמד אבל פיתוח קול זה לא.
👈מחיר השיעור הוא לא מדד לאיכות הלימוד.
אני מכירה מורים מצויינים, מקצועיים ואיכותיים
שנוקבים במחיר נמוך כמו 100 – 120 ₪ לשיעור
ומורים בינוניים שאפילו פגעו במיתרי הקול של התלמידים שלהם,
שגובים תעריפים גבוהים של 300-350 ₪ לשיעור.
👈מידת הפרסום והסלבריטאות של מורה
לא קשורה ליכולת לפתח קול לאחרים.
מורים מעולים אינם מפורסמים לפעמים,
וזמרים ידועים לאו דווקא ידעו ללמד פיתוח קול.
להיות זמר, מפיק או מוזיקאי מצוין
לא מכשיר להיות מורה טוב לפיתוח קול.
👈לימוד בתוך אולפן הוא כיף גדול,
אבל לא קשור דווקא לפיתוח קול.
פיתוח קול לא לומדים בשימוש במיקרופון
אלא בעבודה אקוסטית- כלומר לא מוגברת וטבעית.
מורה טוב לא צריך אולפן,
למעשה הוא צריך רק קלידים או פסנתר.
👈אין דבר כזה פיתוח קול קבוצתי.
אפשר ללמוד המון בקבוצה
על הופעה, מוזיקליות, הגשה,יצירה, פרפורמנס וקצב.
אבל פיתוח קול כשמו כן הוא –
פיתוח היכולות הטכניות של הקול
באופן אישי לכל תלמיד, שמתרגל לבדו
מול מורה שמאזין באוזן מקצועית
ומתייחס למצב הפרטי של כל תלמיד.
אני מאחלת לכולנו שיעורים טובים ואיכותיים,
מפתחים את הקול והנשמה שלנו,
ועושים אותנו טובים יותר ומיטיבים לקול שלנו
באהבה רבה
שרון מורדוך 💜

כתיבת תגובה